Een echt familiebedrijf
Klerx Schoenen is een oer-Brabants familiebedrijf van internationale allure. Gerund door drie broers met een passie. Samen met een team vol talenten lopen zij iedere dag hard om de schoenen van de toekomst vorm te geven. Maar naast de schoenen lopen? Dat zou buitengewoon onverstandig zijn, want daar lopen ze te lekker voor.
Familiebedrijf
Met de ervaring van zijn eigen fabriek legde Piet Klerx vanaf 1980, met de vertegenwoordiging van Elisabeth, de basis van Klerx Schoenen. Het familiebedrijf, met de gebroeders Kees, Hans en Nico Klerx aan het hoofd, is vooral bekend geworden van de merken Red-Rag, Develab en Paul Green. Klerx Schoenen is door de jaren heen flink gemoderniseerd, maar de ambachtelijke passie voor het schoenenvak is altijd gebleven. Gecombineerd met een stevige portie Brabantse nuchterheid leidt dat tot de mooiste schoenen die we ons maar kunnen voorstellen.
Van Nederlandse bodem
Klerx Schoenen voert vier sterke en toekomstbestendige merken: Develab, Red-Rag boys & girls, Red-Rag women en Paul Green. Een eigen team ontwikkelt de collecties van Develab en Red-Rag. En voor het merk Paul Green zijn we agent. Schoenen van Nederlandse bodem dus. We kennen de markt als onze broekzak en weten altijd wat er speelt. Zo zitten we continu bovenop de mode en ontwikkelingen. Ook op de rest van de keten houden we grip, van de verkoop tot de logistiek en marketing. Alles doen we zelf.
Betrouwbare partner
Made in Vietnam? Nee, merci. Al onze schoenen worden in Portugal, Italië en Spanje geproduceerd door vaste partners. Fabrikanten die goed zijn voor hun medewerkers en hetzelfde over duurzaamheid denken als wij. Dicht bij huis, zodat we kort op de bal kunnen spelen, betrouwbaarheid kunnen garanderen en kunnen leveren met ongekende stiptheid. Dat is goed voor de kwaliteit, continuïteit én constantheid van onze collecties. Samen met onze eigen logistieke afdeling, ons grote warehouse en eigen B2B-webshop maakt dat Klerx Schoenen tot een betrouwbare, flexibele en snel leverende partner voor retailers.
Kennis en expertise
Van nature zijn we behoorlijk bescheiden, maar voor deze keer durven we hier best te beweren dat Klerx Schoenen vakkundig en professioneel is. Hoe we aan al onze kennis komen? Dankzij onze decennialange ervaring in de schoenenbranche! Van ontwerp tot verkoop, en van logistiek tot marketing: bij Klerx Schoenen hebben we alle kennis en expertise in huis. We doen veel in eigen beheer, met een team vol talentvolle toppers. Dat maakt ons niet alleen een betrouwbare, maar ook een waardevolle partner voor retailers. Zo staan onze vriendelijke klantenservicemedewerkers altijd voor je klaar en ook op marketinggebied denken we graag met je mee.
“Hij die zijn eigen weg gaat, wordt nooit
ingehaald…”
Dit waren de filosofische woorden van Piet Klerx, oprichter van P.J. Klerx
en Zonen bv. Een tegel met zijn voetafdruk, direct bij binnenkomst in ons
moderne en eigenzinnige pand in Waalwijk, herinnert ons hier dagelijks aan.
Wijze woorden die ons sinds 1985, het jaar van de oprichting van het
familiebedrijf, eraan herinneren dat we niet moeten volgen, maar onze eigen route
moeten uitstippelen.
P.J. Klerx en Zonen BV, oftewel Klerx Schoenen, is een veelzijdig en
nuchter familiebedrijf. Van design, ontwikkeling, verkoop, logistiek en marketing tot
administratie; wij hebben het hele pakket in onze vingers. We ontwikkelen onze schoenen in Waalwijk. De productie is iets zuidelijker, met name in Portugal,
Spanje en Italië. Design van Nederlandse bodem, made in Europe en met wereldse
allure!
Bedrijfsvideo
Geschiedenis

“Piet Klerx start in 1980 met het agentuurschap Elisabeth”
1980 – 2000
Hoe het allemaal begon
In 1980 werd Beatrix gekroond. Vader Klerx had in dat jaar meer aandacht voor een andere koninklijke naam. Hij startte toen met het agentuurschap Elisabeth, een Oostenrijks schoenenmerk waaruit later het merk Paul Green ontstond. Piet schreef de orders en zij leverden uit, rechtstreeks aan de winkelier.
In 1984 kwam zijn zoon Hans hem versterken en niet veel later, in 1985, werd P.J. Klerx en zonen opgericht. Eigenlijk was er toen nog maar één zoon werkzaam in het bedrijf, enkelvoud dus, maar Piet had een vooruitziende blik …
Twee jaar na oprichting van het bedrijf werden we ook agent voor het merk Lumberjack. Kort daarna werden we distributeur en kregen we te maken met orders en voorraden die gefinancierd moesten worden.
In 1991 stapte ook zoon Nico in de zaak, nadat hij eerst de Vakschool in Duitsland had gevolgd en vervolgens jaren als schoenmodelleur werkte in Duitsland en Portugal. Internationale ervaring dus. Die zou ons later nog prima van pas komen.
2001 – 2004
Eigen merken
Jarenlang was Klerx Schoenen met de merken Paul Green en Lumberjack succesvol. Ons bedrijf stond bekend om de kwaliteit en service. Maar de markt was in ontwikkeling en er moest iets gebeuren om de teruglopende omzet van Lumberjack te compenseren. Na lang aandringen kreeg Klerx van Lumberjack de ruimte om zelf iets te doen in de vorm van een licentie voor kinderschoenen. In 2001 werden de eerste stappen gezet: de eerste kinderschoenen kwamen in de winkels en dit was direct een groot succes.
Niet veel later, in 2004, besloten de heren om een eigen merk in de markt te zetten. Dat merk werd Red-Rag boys & girls, een alternatief naast Lumberjack. Destijds werd de Nederlandse kinderschoenenmarkt gekenmerkt door veel van hetzelfde en een gebrek aan lef. Er was behoefte aan vernieuwing en uitdaging. Nou, dat durfden wij wel aan en we stapten de arena in.


2004 – 2005
Red-Rag
Red-Rag boys & girls is een eigenzinnige collectie kinderschoenen. Niet bepaald dertien in een dozijn, maar modellen die bruisen van creativiteit en humor. De gekke details en prints zijn stoer en rebels. Red-Rag is niet voor muurbloempjes: de schoenen zijn opvallend, extravagant en verre van serieus en degelijk. Stoute schoenen, zogezegd.
Een jaar later, in 2005, breidden wij uit met Red-Rag men & women. Het resultaat: een eigenzinnig schoenenlabel van Nederlandse bodem. No-nonsense, stoer, ietwat brutaal, authentiek, mooi door zijn eenvoud maar met een ruw randje en verrassende materialen.
2008 – heden
Develab
In 2008 lanceerden wij een tweede kinderschoenenmerk: Develab. Dat was ook al snel een schot in de roos. Bij dit merk wordt jarenlange ervaring – mode is immers een cyclus – gecombineerd met technisch vernuft. Het resultaat: een coole vrijetijdsschoen voor kinderen in een modern jasje. Inmiddels zijn wij met Develab al meer dan tien jaar hét Nederlandse schoenenmerk voor avontuurlijke, fantasierijke en nieuwsgierige kids.


Nu
grote stappen
Nu, in het derde decennium van deze eeuw, zijn we sterker dan ooit. Zit het ontwerpen van eigentijdse kinderschoenen nog steeds in ons DNA en blijven we dat vol passie doen. We houden van ons ambacht, maar tegelijkertijd blijven we onszelf graag vernieuwen en willen we elke dag een beetje beter worden. En natuurlijk blijven we onze eigen weg gaan. Precies volgens het gedachtengoed van onze grondlegger Piet.