De tiende Gouden Koe, de jaarlijkse award van de Schoen- en Ledersociëteit de Langstraat voor een bijzondere uitblinker in de branche, is op donderdag 14 december 2017 uitgereikt aan het Waalwijkse familiebedrijf PJ Klerx en Zonen. Het SeLL-bestuur, bestaande uit Albert Haan, Jacorine de Graaff, Joep Hamburg en Johan Timmermans, is samen met de Gouden Koe-winnaar van 2016 Van Haren tot deze keuze gekomen.
De drie directieleden van Klerx Schoenen, Nico, Hans en Kees Klerx, namen de opsteker in ontvangst uit handen van Marc van Delft, ondernemer en directeur van totaalinstallatiebedrijf de Van Delft Groep. Nico Klerx is algemeen directeur en verantwoordelijk voor HR, finance, marketing en strategie binnen het bedrijf. Hans Klerx is commercieel directeur, manager verkoop en agent voor Paul Green Nederland. Kees Klerx is manager product en verantwoordelijk voor de inkoop, research & development en ontfermt zich over de verkoop van de kinderschoenen.
Joost van Disseldorp, directeur van Van Haren en winnaar van de Gouden Koe 2016, lichtte de keuze als volgt toe: “PJ Klerx en Zonen heeft op een succesvolle manier de transitie van importeur naar eigen merken doorlopen. Constante kwaliteit, service, partnership, authenticiteit, ambitie, gedrevenheid en lef om vanuit eigen kracht te ondernemen zijn de basiscomponenten van het succes van dit familiebedrijf. Tijdig is een nieuwe weg ingeslagen om onafhankelijk te zijn van derden. Slim wordt gebruikgemaakt van moderne communicatiekanalen en sportsponsoring. Maatschappelijke betrokkenheid siert de ondernemers. Onder meer door meer voorraad aan te houden, waaruit afnemers via de B2B-webshop in het seizoen kunnen bijbestellen, wordt ingespeeld op de eisen van de markt. De ondernemers hebben de durf om nieuwe wegen in te slaan, om veranderingen door te voeren die de tijd verlangt. Want hij die zijn eigen weg gaat wordt niet snel ingehaald. Dit maakt PJ Klerx en Zonen een terechte winnaar van de Gouden Koe 2017!”